Różne sposoby myślenia o życiu Ebenezera Scrooge’a. Wykorzystanie kreatywnej metody Edwarda de Bono na lekcji języka polskiego. W dzisiejszych czasach, aby być konkurencyjnym i odnosić sukcesy w stale zmieniającej się rzeczywistości, musimy nauczyć się analizować problemy z różnych punktów widzenia. Szukanie nietypowych rozwiązań i umiejętność dostrzegania tego, czego nie widzą inni, przydaje się nie tylko w pracy inżyniera, ale także menedżera, sprzedawcy czy kogoś, kto zajmuje się szeroko pojętymi usługami. Uczniowie klasy szóstej pracowali poznaną podczas międzynarodowych szkoleń metodą myślących kapeluszy znaną też jako metodą myślowych kapeluszy Edwarda de Bono. Celem twórczego rozwiązania problemu było przyjrzenie się postaci Ebenezera Scrooge’a z różnych punktów widzenia. Klasa została podzielona na sześć grup. Każda z nich otrzymała kapelusz innego koloru. Kolor kapelusza warunkował sposób myślenia o problemie oraz perspektywę myślową w podjętym rozważaniu.
Efektem współpracy grupowej było sporządzenie notatki oraz przedstawienie efektów swoich rozważań pozostałym uczniom. Kapelusz myślowy pozwolił uczniom na myślenie i mówienie rzeczy, na które normalnie by sobie nie pozwolili. Zajęcia i metoda bardzo się spodobała i z pewnością zostanie jeszcze nieraz wykorzystana podczas zajęć.
Katarzyna Holesz